Algemene voorwaarden 

Koop, reparatie en restauratie van klassieke automobielen

Algemeen

De navolgende voorwaarden zijn van toepassing op de verkoop, reparatie en deelrestauratie van klassieke en jong klassieke automobielen voor particulieren.

Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

OL: Oldtimerland gevestigd aan de Wiekenweg 45, 3815KL, Amersfoort, Nederland. Dit is het bedrijf dat de zaak, onderdelen en diensten levert in opdracht van de KOPER.

KOPER: de persoon die als particulier of namens een bedrijf auto’s, onderdelen en diensten koopt van OL.

OPDRACHT: De afspraak tussen OL en KOPER over welke werkzaamheden worden verricht of welke auto en onderdelen worden geleverd.

1. Artikel 1: Opdracht

1.1. Bedenktijd

1.1.1. KOPERS hebben gedurende 7 dagen na het tot stand komen van de overeenkomst ontbindingsrecht. Dit ontbindingsrecht geldt niet als:

  • de OPDRACHT mondeling is gegeven via persoonlijk contact of telefoon;

  • de OPDRACHT al is volledig is uitgevoerd binnen de 7 dagen en de KOPER hier vooraf toestemming voor had gegeven.

1.2. Prijsopgave en prijswijzigingen

1.2.1. Alle offertes en prijsopgaven zijn indicatief en worden op nacalculatie berekend aan de KOPER.

1.2.2. Bij een expliciet overeengekomen vaste prijs geldt het volgende. OL kan de prijs verhogen wanneer de KOPER vraagt om meer of ander werk te doen. De OPDRACHT wordt op basis van de nieuwe vraag herzien. Als eerdere werkzaamheden opnieuw of anders moeten worden uitgevoerd, worden ook deze kosten doorberekend aan de KOPER. Deze wijzigingen worden bij voorkeur schriftelijk afgesproken.

1.2.3. De prijsopgaven voor de grote inspectie en de zomer/wintercheck zijn gebaseerd op de definitie zoals vastgesteld in bijlage A.

1.2.4. De prijsopgave is gebaseerd op ophalen bij OL tenzij ander overeengekomen. Bij aflevering elders worden de kosten van transport en verpakkingsmateriaal in rekening gebracht.

1.2.5. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting en overige op de verkoop en levering vallende overheidslasten, tenzij anders afgesproken.

1.2.6. Prijswijzigingen ten gevolge van bijvoorbeeld wijzigingen in rechten, belastingen, accijnzen, fabrieks- en/of importeursprijzen en/of valutakoersen mogen te allen tijde in de overeengekomen koopprijs worden doorberekend. De KOPER heeft na kennisgeving van deze wijziging het recht de overeenkomst te ontbinden in het geval de verhoging van de bedongen prijs door OL plaatsvindt binnen 30 dagen na het sluiten van de overeenkomst. De ontbinding dient binnen 7 dagen na die kennisgeving plaats te vinden.

1.2.7. Indien de indicatief opgegeven prijs met meer dan 20 % wordt (of dreigt te worden) overschreden, dan dient OL contact met de KOPER op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken. De KOPER is in dat geval gerechtigd de overeenkomst te beëindigen en wordt er afgerekend voor zover de OPDRACHT op dat moment is gevorderd.

1.2.8. Mocht de KOPER gedurende de OPDRACHT komen te overlijden dan is de OPDRACHT zoals overeengekomen met de overleden KOPER leidend. Wanneer de erfgenamen wijzigingen willen aanbrengen geldt dat dit in onderling overleg bepaald moet worden of en op welke wijze de OPDRACHT dient te worden gewijzigd. Bij ontbinding van de OPDRACHT zullen de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden en geleverde onderdelen worden doorgerekend. Prijsverhogingen voortvloeiende uit op verzoek van de erfgenaam verrichte aanvullingen en/of wijzigingen van de opdracht, zijn voor rekening van erfgenaam.

1.2.9. Voor de aflevering van de gerestaureerde auto of van de andere zaken geeft OL de KOPER de gelegenheid om de auto of zaak te (laten) inspecteren. Na een oplevering gaat het risico voor het geleverde over op de KOPER.

1.2.10. OL legt het werk dat is gedaan altijd schriftelijk vast. Bij een OPDRACHT ontvangt de KOPER bij het afronden een factuur of bij langere projecten ook tussentijds een gedetailleerd overzicht van de gebruikte onderdelen, de geleverde werkzaamheden en van overige gemaakte kosten. Als de KOPER niet binnen 7 dagen reageert op de (tussentijds) gerapporteerde factuur dan wordt de KOPER geacht deze te hebben goedgekeurd.

1.2.11. Een auto wordt geleverd in de staat waarin hij geaccepteerd is door de KOPER tenzij anders is afgesproken. Hieronder valt ook de kentekenbewijs documentatie.

1.2.12. Wanneer de auto wordt geleverd als: ‘technisch in orde’ wordt dit geleverd als beschreven in de definitie in de bijlage.

1.3. Leveringstermijn

1.3.1. De overeengekomen leveringsdatum is een vermoedelijke datum. Bij overschrijding van de bij benadering opgegeven leveringstermijn van werkzaamheden dient OL de KOPER onmiddellijk hiervan op de hoogte te stellen, onder opgave van de nieuwe leverdatum.

1.3.2. Bij overschrijding van de bij benadering opgegeven leveringsdatum in de koopovereenkomst, dient de KOPER OL schriftelijk in gebreke te stellen door het geven van een redelijke termijn waarbinnen OL alsnog dient te leveren. Deze redelijke termijn dient minstens vier weken lang te zijn. Indien het revisiebedrijf na het verstrijken van deze termijn nog niet heeft geleverd, heeft koper het recht de koopovereenkomst te ontbinden.

1.3.3. In navolgende gevallen treedt het verzuim van OL in zonder in gebreke stelling door KOPER:

  • indien OL heeft geweigerd de zaken te leveren;

  • indien KOPER voor het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld dat aflevering voor of op een bepaalde datum essentieel is.

1.3.4. Wijzigingen in de OPDRACHT door de KOPER kunnen leiden tot overschrijding van eventueel voorafgaand opgegeven levertijden. In geval van wijziging wordt de levertijd geacht te zijn verlengd met een naar verhouding met de overeengekomen tijd. Deze tijd wordt beïnvloed door effect op eerder gedane werkzaamheden en de werkdruk bij OL.

1.4. Risico

1.4.1. Levering door OL geschiedt af Wiekenweg 43, 3815KL, Amersfoort, tenzij anders overeengekomen. Wordt de auto of onderdelen vanwege een dergelijke afspraak bij de KOPER bezorgd, dan zijn de auto en onderdelen voor het risico van de KOPER vanaf het moment dat deze zijn overhandigd aan de KOPER of door de KOPER geregelde transporteur. Bepalingen, opgenomen in de condities van een door de KOPER gekozen transporteur kunnen geen afbreuk doen aan deze risico overdracht.

1.5. Overeenkomst ruilgoederen

1.5.1. Ruilgoederen worden slechts verkocht tegen inlevering van het oude exemplaar. Het oude exemplaar dient van hetzelfde merk, bouwtype en samengesteldheid te zijn en mag niet gebroken, gescheurd, gelast of op andere wijze beschadigd of incompleet zijn. De vitale onderdelen dienen op normale wijze te reviseren te zijn. Voldoet het ingeleverde exemplaar niet, dan komen de hogere kosten ten laste van de KOPER en zal er een naberekening plaatsvinden.

1.5.2. Uit milieu- en veiligheidsoverwegingen dient KOPER op eigen kosten de in te leveren auto of onderdelen veilig en volledig koelvloeistofvrij en olievrij aan te leveren. KOPER is aansprakelijk voor alle schade van OL voortvloeiend uit het niet juist aanleveren van de in te leveren zaak, onderdelen.

1.5.3. Indien bij verkoop van onderdelen tegen inkoop van een andere onderdelen, de KOPER de oude onderdelen tot de levering blijft gebruiken, worden de onderdelen pas eigendom van OL nadat de feitelijke levering daarvan heeft plaatsgevonden.

1.6. Inruilauto

1.6.1. De inruilauto is als deel van de OPDRACHT door de KOPER aan OL verkocht.

1.6.2. Blijft de KOPER de inruilauto gebruiken en gaat deze in te kopen auto kapot of verloren voordat de auto aan OL is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de koper. Tot het tijdstip van levering aan OL, blijft de KOPER eigenaar van de in te ruilen auto en zijn alle kosten met inbegrip van de kosten van onderhoud, schade, verlies en waardevermindering voor zijn rekening. OL is niet gebonden aan een overeengekomen inruilprijs als de feitelijke aflevering van de in te ruilen zaak op een later tijdstip valt dan de bij benadering aangegeven levertijd. In dat geval kan een tussen partijen vooraf afgesproken percentage als afschrijving op de inkoopprijs worden gehanteerd.

1.6.3. Tenzij schriftelijk iets anders is afgesproken garandeert KOPER aan OL dat een in te ruilen auto:

  • vrij is van rechten en aanspraken van derden;

  • dat ze schadevrij is;

  • dat ze in deugdelijke en verkeersveilige staat is;

  • dat met die zaak niet gemanipuleerd is, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de kilometrage.

1.6.4. Tenslotte garandeert KOPER met betrekking tot de in te ruilen auto dat hij niet bekend is met andere feiten of omstandigheden waarvan hij weet (of had kunnen weten) dat deze van belang waren voor OL.

1.6.5. De bovenvermelde garanties blijven staan nadat de auto feitelijk is ingeruild bij OL.

1.6.6. Tenzij anders afgesproken, dient de in te ruilen auto bij de feitelijke levering voorzien te zijn van een geldig kentekenbewijs deel I, deel II of een geldige kentekencard en een overschrijvingsbewijs. Indien één of meerdere van bovenstaande papieren ontbreekt, behoudt OL zich het recht voor de kosten voor een nieuw kentekenbewijs in rekening te brengen.

1.7. Aankoopkeuring

1.7.1. De aankoopkeuring wordt door OL zo volledig mogelijk uitgevoerd. Als de keuring ter plaatse wordt uitgevoerd en de benodigde faciliteiten zijn niet aanwezig (zoals een hefbrug), kan het voorkomen dat delen van de keuring niet uitgevoerd kunnen worden. Deze zijn dan aangemerkt als "Niet van Toepassing". Het doel van de keuring is om een goed oordeel te kunnen vellen over de Conditie van de auto. Er kunnen geen rechten worden ontleend met betrekking tot de betrouwbaarheid of de waarde van de auto en OL accepteert hieromtrent geen aansprakelijkheid.

1.7.2. De aankoopkeuring wordt uitgevoerd volgens het OL aankoopkeuring protocol dat voor aanvang de OPDRACHT beschikbaar is ter inzage.

2. Artikel 2: Betaling

2.1. Tenzij partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, dient betaling van de totale overeengekomen prijs zonder verrekening door de KOPER voor levering te hebben plaatsgevonden, dan wel contant bij aflevering.

2.2. Bij aankopen op rekening dient de betaling uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te zijn ontvangen door OL, zonder enige korting of beroep op verrekening.

2.3. De KOPER dient het verschuldigde bedrag te betalen voor het verstrijken van de betalingstermijn van 14 dagen. Doet hij dat niet, dan zendt OL na het verstrijken van de termijn een kosteloze betalingsherinnering en geeft KOPER de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering het openstaande bedrag alsnog te betalen.

2.4. Als na het verzenden van de herinnering nog steeds niet is betaald, is OL gerechtigd rente in rekening te brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente. Indien dan nog niet is betaald heeft OL het recht een incassobureau of gerechtelijke procedure te starten waarbij de extra kosten in rekening komen voor de KOPER.

2.5. Ongeacht het recht van retentie zal OL bij het uitvoeren van een OPDRACHT vrijstaan voor de uitvoering een voorlopige of gedeeltelijke betaling te vorderen. De vooruitbetaling zal niet meer bedragen dan 50 % van het geoffreerde bedrag.

2.6. De KOPER is gerechtigd zekerheid te stellen in de vorm van een bankgarantie of een andere voor OL aanvaardbare zekerheid.

2.7. Indien na uitvoering van de OPDRACHT door OL en kennisgeving daarvan aan de KOPER het zaak, onderdelen niet binnen 14 dagen is afgehaald, is OL gerechtigd om opslagkosten in rekening te brengen conform het bij OL geldende tarief.

2.8. Vervangen materialen worden alleen dan aan de opdrachtgever ter beschikking gesteld indien dit bij de OPDRACHT nadrukkelijk is verzocht. In het andere geval worden deze materialen eigendom van OL zonder dat de KOPER op enige vergoeding aanspraak kan maken.

3. Artikel 3: Garanties

3.1. De garanties vermeld in dit artikel gelden onverminderd de wettelijke rechten van de KOPER.

3.2. Bij bezoek in verband met deze garanties zorgt OL ervoor dat er een redelijke termijn wordt aangehouden en dat KOPER geen ernstige overlast ondervindt.

3.3. Indien de onder de garanties uit te voeren werkzaamheden door OL niet meer mogelijk of zinvol zijn, heeft KOPER recht op een redelijke schadevergoeding.

3.4. OL garandeert binnen de EER geleverde ruilgoederen gedurende een periode van 6 maanden na de afleverdatum met een maximum van 25.000 kilometer afgelegde kilometers. Bepalend zal zijn, welk maximum het eerst wordt bereikt.

3.5. Ten aanzien van een OPDRACHT omvat de garantie het opnieuw uitvoeren van onjuist uitgevoerde bewerkingen, alsmede de vervanging van ter zake geleverde onderdelen die tijdens de garantieperiode defect raken.

3.6. Staat de auto op grote afstand van OL en de KOPER een beroep op garantie doet en kan of mag er niet mee gereden worden, dan regelt OL een sleepauto. De kosten van de sleepauto zijn voor rekening van KOPER, tenzij hij met succes een beroep op garantiewerkzaamheden heeft gedaan.

3.7. Herstel en/of vervanging van onderdelen die niet door of onder verantwoordelijkheid van OL zijn uitgevoerd of geleverd, valt niet onder de garantie, tenzij de defecten te wijten zijn aan door OL onjuist uitgevoerde bewerkingen.

3.8. Ten aanzien van een ruildelen omvat de garantie het herstellen van defecten die zich tijdens de garantieperiode openbaren.

3.9. De kosten van reparatie, herstel, vervangingen en van het opnieuw uitvoeren van bewerkingen zijn voor rekening van OL tot een maximum van het door OL gefactureerde bedrag gedurende de gehele garantieperiodes.

3.10. De garantie op deelrevisies of revisies van losse componenten bedraagt 6 maanden vanaf het tijdstip van levering.

3.11. Op opgedragen noodreparaties wordt geen garantie verstrekt.

3.12. De aanspraken op de garantie vervallen indien:

  • de opdrachtgever na het constateren van de gebreken OL niet daarvan zo spoedig mogelijk in kennis stelt;

  • in geval van motorrevisie de aangebrachte temperatuur zegel niet verbroken is;

  • de schade aan de auto veroorzaakt kan zijn door redenen die buiten de gedane werkzaamheden te wijten kunnen zijn.

  • OL niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te verhelpen;

  • derden zonder voorkennis of toestemming van OL werkzaamheden hebben verricht die in verband staan met de OL verrichte werkzaamheden.

3.13. De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de KOPER aan de hand van de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen kan worden aangetoond. In dit geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats op basis van het prijspeil zoals dit in OL geldt nooit meer dan de werkelijk gemaakte kosten.

3.14. Op de leveranties van nieuwe onderdelen/ componenten zijn de garanties van toepassing voor zover die door de fabrikant worden vertrekt. Onderdelen welke door het OL bij derden worden betrokken of werkzaamheden die in zijn opdracht door derden worden uitgevoerd zijn aan geen andere garantie onderworpen dan die welke OL van deze derde hiervoor heeft gekregen.

3.15. De garanties vermeld worden slechts verstrekt aan de KOPER en gelden niet voor opvolgende rechtverkrijgenden. De oorspronkelijke garantietermijn wordt bij vervanging van een zaak, onderdelen niet verlengd.

3.16. De garantie geldt niet tot het vergoeden van schade aan personen en/of zaak, onderdelen, ook niet van derden, ten gevolge van het defect raken van de zaak, onderdelen of onderdelen daarvan of tot het vergoeden van welke verdere kosten dan ook, die hieruit voor de KOPER mochten ontstaan.

3.17. Defecten die het gevolg zijn van opzet, nalaten van normaal of voorgeschreven onderhoud, onjuiste inbouw/aansluiting door derden, slechte behandeling, verkeerd (dan wel normaliter onvoorzienbaar) gebruik en/of reparaties c.q. veranderingen die niet in het bedrijf door OL zijn verricht, zijn uitgesloten van garantie. Zo zijn defecten en schade die ontstaan door deelname van de auto aan wedstrijden of snelheidsproeven uitgesloten, evenals bij motoren gebreken die zijn ontstaan ten gevolge van het gebruik van brandstoffen waarvoor de motor (blijkens de fabrieksvoorschriften over voorgeschreven brandstofgebruik) niet geschikt is of waarvoor de motor door OL niet geschikt is gemaakt.

3.18. Ook uitgesloten van garantie zijn gebreken in materialen of onderdelen die:

  • door KOPER zijn voorgeschreven of ter beschikking zijn gesteld;

  • gebreken in ingebouwde elektronische componenten;

  • schade ontstaan door falen en/of onjuist gebruik van de elektronische componenten;

  • gebreken in zaken die niet te wijten zijn aan slecht uitgevoerde werkzaamheden zoals bijvoorbeeld als gevolg van normale slijtage;

  • in- en uitwendige vervuiling, roest en verfschade, transport, bevriezing, oververhitting, overbelasting;

  • het laten vallen van het product;

  • defecten die ontstaan ten gevolge van bij de zaak behorende, maar niet door OL gecontroleerde appendages.

  • een bij daglicht niet met het blote oog waarneembaar kleurverschil in de laklaag van de zaak, aantasting van de laklaag vanwege een van buiten komende oorzaak (denk aan hagelschade) of defecten in de lak van onderdelen die niet door het bedrijf zijn aangebracht of zijn bewerkt.

3.19. OL is niet aansprakelijk als er lading, inventaris, waardepapieren of documenten uit het voertuig verloren gaan of gestolen worden, terwijl deze bij OL stond voor reparatie of restauratie, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van OL.

4. Artikel 4: Eigendomsvoorbehoud en retentie

4.1. De geleverde auto of onderdelen waarop werkzaamheden zijn uitgevoerd blijven eigendom van OL zolang de KOPER hetgeen hij op grond van de OPDRACHT is verschuldigd niet ten volle heeft voldaan, ook al zijn de auto of onderdelen al geleverd aan KOPER.

4.2. De overgang van de risico`s zal echter onder alle omstandigheden op KOPER overgaan zodra de zaak of zaken door het revisiebedrijf aan KOPER zijn geleverd.

4.3. In geval van reparatie kan OL de gerepareerde zaak, onderdelen houden voor zolang als:

  • de KOPER de kosten van OPDRACHT niet in zijn geheel voldoet;

  • de KOPER de kosten van eerdere door OL verrichte werkzaamheden aan dezelfde zaak, onderdelen niet of niet in zijn geheel voldoet;

  • de KOPER andere vorderingen (incl. tot vergoeding van schade, rente en kosten) die voortvloeien uit de contractuele relatie met OL niet of niet geheel voldoet.

5. Aritkel 5: Overmacht

5.1. Indien er aan de zijde van OL sprake is van overmacht waardoor niet aan de verplichtingen kan worden voldaan, wordt de nakoming van deze verplichtingen opgeschort voor de duur van de overmachtstoestand. OL zal de KOPER hiervan op de hoogte brengen en is niet aansprakelijk voor schade van KOPER. Onder overmacht wordt verstaan: elke al dan niet voorzienbare omstandigheid die niet aan OL kan worden toegerekend waardoor het bedrijf wordt verhinderd in de nakoming van diens verplichtingen. Hieronder wordt onder andere begrepen: oorlog of daarop gelijkende situaties, oproer, sabotage, boycot, staking, bezetting, blokkade, schade of storing aan installaties van OL en/of diens leveranciers, transportproblemen, storingen in telecommunicatie, overheidsmaatregelen, natuurrampen, brand of explosie.

6. Artikel 6: Overige bepalingen

6.1. De persoonsgegevens van KOPER die hij of zij aan OL doorgeeft kunnen door

6.2. hem worden verwerkt in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP). Aan de hand van deze verwerking kan het OL: de OPDRACHT uitvoeren, de garantieverplichtingen jegens KOPER nakomen en optimale service verlenen.

6.3. Mocht enige bepaling van deze leverings- en betalingsvoorwaarden niet van toepassing mogen of in strijd met de openbare orde of wet zijn, dan zal slechts de betreffende bepaling als niet geschreven worden beschouwd. OL behoudt zich het recht voor de betreffende bepaling te wijzigen in een rechtsgeldige.

6.4. Ook wanneer deze levering- en betalingsvoorwaarden in een andere dan de Nederlandse taal worden verstrekt, zal in geval van twijfel de Nederlandse versie van deze voorwaarden doorslaggevend zijn.

6.5. Op elke OPDRACHT tussen OL en KOPER is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Dit voor zover enige wet of verdragstekst deze rechtskeuze niet uitsluit. De rechter in de vestigingsplaats van OL is uitsluitend bevoegd, tenzij KOPER binnen een maand nadat OL zich schriftelijk op dit artikel beroept, schriftelijk kenbaar maakt beslechting door de volgens de wet of verdragstekst bevoegde rechter te verkiezen.

7. Artikel 7: Tarieven

7.1. Tarief voor het opslaan van auto’s: 75 euro per maand.

Versie 1.0, Amersfoort, 23 augustus 2021

BIJLAGE A: Definities

A.1 TECHNISCH IN ORDE

Onder een ‘technisch in orde’ auto wordt verstaan:

  • Een auto die voor de APK kan slagen;

  • Veilig in het verkeer: rijdt goed, remt en stopt goed, stuurt goed, verlichting in orde;

  • Ophanging werkt naar behoren;

  • Waarschuwingslampjes werken naar behoren, snelheidsmeter werkt;

  • Geen structurele problemen in het chassis of carrosserie;

  • Geen grote lekkages;

  • Aanwezigheid van krik en reservewiel;

  • Ruitenwissers en sproeiers werken;

  • Geen kortsluitingen en dergelijke in het elektrisch systeem.

Bij een ‘technisch in orde’ auto is niet inbegrepen:

  • Niet noodzakelijke systemen zoals verwarming; airconditioning, stoelverstelling en dergelijke;

  • Staat van plaatwerk, ramen en bekleding;

  • Staat van de bedrading voor zover ze geen kortsluitingen veroorzaken;

  • Ophoping van vuil;

  • Werking sloten;

  • Toerenteller en andere klokken met uitzondering van de kilometer teller.

A.2 ZOMER/WINTER INSPECTIE (KLEINE BEURT)

Een standaard zomer/winter inspectie bestaat uit controle van een aantal kritieke onderhoudspunten op de auto. KOPER geeft van te voren aan of activiteiten als gevolg van de controles meteen moeten worden uitgevoerd zonder overleg of dat er eerst acceptatie door KOPER moet plaatsvinden. In het eerste geval worden de kosten van de zomer/wintercheck plus de kosten van werkzaamheden en onderdelen direct doorberekend. In het laatste geval wordt er eerst een lijst van activiteiten overlegd en dan bepaald welke werkzaamheden worden uitgevoerd en welke onderdelen vervangen/bijgevuld.

Een standaard zomer/winter inspectie bestaat uit de controle van:

  • Ruiten op barsten en scheuren en andere afwijkingen;

  • Wisserbladen en armen;

  • Vrijmaken van de sproeiers;

  • Deurscharnieren;

  • Aanwezigheid en staat reservewiel en bijvullen lucht;

  • Veiligheidsgordels;

  • Voor- en achter-verlichting: stad, dim, groot, mist, knipper, achteruit, rem, kenteken en indicatielampjes op dashboard;

  • Bandenprofiel, bandenspanning en het bijvullen daarvan;

  • Remschijven en blokken, remleidingen en slangen;

  • Hoofdrem cilinder en bijbehorende leidingen en slangen;

  • Motorsteun rubbers;

  • Motor- en versnellingsbak-lekkages;

  • V-snaren;

  • Vloeistoffen onder de motorkap: motorolie, remvloeistof, koelwater, ruitenwisser vloeistof, stuurbekrachtigingsolie;

  • Brandstoftank lekkages;

Bij een standaard zomer/winter inspectie is niet inbegrepen in de prijs:

  • Vervangen van onderdelen en bijvullen van vloeistoffen;

  • Reparatie werkzaamheden;

  • Andere activiteiten buiten de genoemde in bovenstaande definitie.

A.3 GROTE ONDERHOUDS INSPECTIE (GROTE BEURT)

Een standaard grote inspectie bestaat uit controle van een uitgebreid aantal onderhoudspunten op de auto. KOPER geeft van te voren aan of activiteiten als gevolg van de controles meteen moeten worden uitgevoerd zonder overleg of dat er eerst acceptatie door KOPER moet plaatsvinden. In het eerste geval worden de kosten van de zomer/wintercheck plus de kosten van werkzaamheden en onderdelen direct doorberekend. In het laatste geval wordt er eerst een lijst van activiteiten overlegd en dan bepaald welke werkzaamheden worden uitgevoerd en welke onderdelen vervangen/bijgevuld.

Een standaard grote onderhoudsinspectie bestaat uit de controle van:

  • Ruiten op barsten en scheuren en andere afwijkingen;

  • Wisserbladen en armen;

  • Vrijmaken van de sproeiers;

  • Kofferbak rubbers, scharnieren en slotwerking;

  • Speling en smeren van deurscharnieren;

  • Onderstel op beschadigingen en roest;

  • Dashboard verlichting en controlelampjes;

  • Aftekenen onderhoudsboekje indien aanwezig;

  • Aanwezigheid en staat reservewiel en bijvullen lucht;

  • Stoelbevestiging;

  • Veiligheidsgordels;

  • Voor- en achter-verlichting: stad, dim, groot, mist, knipper, achteruit, rem en indicatielampjes op dashboard, inclusief de staat van de bedrading;

  • Vrije slag koppeling;

  • Pedaalrubbers;

  • Versnellingen en gangbaarheid;

  • Niveau transmissieolie;

  • Speling kruiskoppelingen;

  • Lekkages differentieel;

  • Voor- en achterwielophanging op speling, lekkages, rubbers

  • Smeernippels

  • Dempingsgedrag, wegligging en uitlijning;

  • Stuurspeling; speling en slijtage stuur-armen en -kogels;

  • Lekkage stuurbekrachtiging leidingen en slangen;

  • Wielspeling, bevestiging van wielen;

  • Bandenprofiel, bandenspanning en het bijvullen daarvan;

  • Remschijven en blokken bij schijfremmen;

  • Remschoenen en voeringen bij trommelremmen en het afstellen daarvan;

  • Hoofdrem cilinder, rembekrachtiger en bij het remsysteem bijbehorende leidingen en slangen;

  • Remgedrag en vrije slag rempedaal;

  • Verdeler, contactpuntjes, condensor, vacuümvervroeging, bougies en bougiekabels, bobine;

  • Werking startmotor

  • Werking dynamo of generator;

  • Accu en accubevestiging;

  • Motorsteun rubbers;

  • Motor- en versnellingsbak-lekkages;

  • V-snaren;

  • Vloeistoffen onder de motorkap: motorolie, remvloeistof, koelwater, ruitenwisser vloeistof, stuurbekrachtigingsolie;

  • Brandstoftank lekkages;

  • Afstellen stationair en acceleratie;

  • Gaspedaal stangen;

  • Luchtfilter;

  • Oliefilter;

  • Brandstoffilter;

  • Waterpomp lekkages;

  • Lekkages radiator, leidingen en slangen;

  • Carterventilatie;

  • Spruitstukken en uitlaat;

  • Motor zegel;

  • Klokken en meters dashboard;

Bij een standaard grote onderhoudsinspectie is niet inbegrepen in de prijs:

  • Vervangen van onderdelen en bijvullen van vloeistoffen;

  • Reparatie werkzaamheden;

  • Andere activiteiten buiten de genoemde in bovenstaande definitie.